NEWSLETTERS

ENGLISH LOG for the Atlantic crossing 

 

  • see Photos

We have not written any newsletters so far, but rather putting a story or comments to the pictures presented under the Photos tab. So go and see the Photos (and learn norwegian). 

 

 

 

 

 

Diverse tema

Portugal

I Portugal begynte vi å komme inn i miljøet som langturseiler. I Portugal er det nesten ingen lokale båter, kun andre langturseilere. Det er forøvrig god plass mellom båtene som ferdes langsmed kysten her. Vi brukte 12 timer fra Sines og rundt sydvest spissen av Portugal og til Lagos. På denne strekningen møtte vi kun en annen seilbåt tiltross for at det var fint vær og at dette var på en lørdag midt i skoleferien. Når vi vet hvilken posisjon portugiserne hadde som sjøfartsnasjon i tidligere tider er det litt forunderlig. Derimot er det "en million fiskere" – det er registrert 10.000 fiskebåter og de fleste av dem setter en mengde garn og teiner rett foran der vi seiler.

Nord i Portugal er det helt fri for utenlandske turister og det overrasker egentlig ikke. Alle er utrolig hjelpsomme, men det blir ofte mye surr ut av lite. Vi prøvde å få tak i en pumpe til å skifte olje på motoren, men det var ikke å oppdrive. Derimot insisterte en lokal høvding på at han skulle sende over to karer som ville gjøre dette. Selv om det kostet mindre enn literprisen på olje pr. mann så var det betydelig mer slitsomt enn å gjøre jobben selv. Det kom omsider to karer fulle av maling som ikke kunne et ord engelsk og ikke hadde de sett en Volvo Penta før. De prøvde å få ut oljen mange andre steder enn der pumpen egentlig skulle festes og hadde med verktøy som ikke funket. Tre ganger måtte en av dem av gårde til fots for å hente mer utstyr og i mens satt det en ikke kommuniserbar fyr midt i hjemmet vårt. Til slutt fikk de ut en del av oljen og fylte på ny.

 

Mer elektronikk

Vår gode erfaring med å være pilotbrukere av Raymarine produkter har resultert i at vi slår til igjen. Nå som en av de aller første brukerne kjøperne av Life Tag og det world wide. Raymarine har lansert et mann-over-bord system som gjør at vi vil se den forulykkete på skjermbilde i kartplotteren. Selve brikken er liten og kan festes i beltet eller på vesten. Alarmen vil automatisk gå om ett av mannskapet havner i vannet eller er mer enn 10 meter unna båten. Ved en ulykke vil du på skjermen se hvor gutten som har falt overbord befinner seg. Det intelligente systemet automatisk huske båtens posisjon ved ulykken. Du vil få opplysninger om hvor lenge vedkommende har ligget i vannet og temperaturen i vannet.

Nina synes dette er et ypperlig redskap til å holde orden på ektefellen når vi er ute for å handle. Hvis han sniker seg mer enn 10 meter unna så går alarmen.

Som foreldre vil vi få litt bedre nattesøvn over Atlanteren da vi har oppdaget at Mathias kun bruker sele når mamma er i nærheten og Fredrik synes det er kulest å styre i store bølger med en fot på pushpit og en på rattet. Med denne teknikken kommer man også godt klar av biminien og får det beste utgangspunktet for å studere stjernene - hvis det da ikke går en god film på kartplotteren.  

 

 

 

 

last update 17. January 2007
SAILABOUT

    ABOUT US

    THE BOAT

    NEWSLETTERS

    LOGG

    PHOTOS

    CONTACT US